Tranquila

av Tala Swed

Inspirerad av Lina Hagelbäcks dikt Violencia

 

Uppe med månen, kunde aldrig sova. Orden

hennes grav skulle kunna hålla. Ingen bön,

inget namn. Det var allt hon ville lämna.

Tranquila hade en ständigt pågående

begravning inom sig, med en öppen och tom

kista som hon aldrig skulle kunna fylla. Hon

var fylld av beskt, mörkt kaffe som ingen ville

dricka men som många kunde spilla. Innan

fick man aldrig älska henne på ett slarvigt sätt,

det skulle vara ordningsamt och rent. Små ord

eller blickar omvandlade hela dagen till en

överflödande flod. Men Tranquila var lugn,

hennes spöke störde inte utan bara

promenerade där hon innan brukade springa.

Olja och vatten gick ihop när det var hon som

blandade och naturens lagar blev irrelevanta.

Irrelevansen påminde om det som fanns förr.

Höga fotsteg, en lång korridor av tystnad eller

händer framför ord. Det var det våld i

Tranquila som inte gick att glömma. Att älska

var att hata, att prata var att skälla.

Tranquila var inte stum, bara sjuk av

fyrverkerier och natthimmel. Tankarna och

handlingarna var raka motsatsen, i ett försök

att bevisa sin morala sida fortsatte Tranquila

med att strida mot de spontana och färgrika

kanterna. En konstnär skulle uppskattat hörnen

bara för att sedan avlägsna dem i ett försök att

överleva. En annan skulle däremot känt av

sidorna, även de Tranquila själv inte kände till.

Det färgglada smutsade ner det vita, blanka

och bleka. Det var något som Tranquila aldrig

kunde förstå. Hur vissa var monotona,

oskrivna verk och andra var omväxlande,

publicerade trilogier. Ena sidan kunde

kommunicera, skapa förhållanden och leva

medan den andra kunde bara hugga, förstöra

och strida för att få andra att lyssna och lyda.

 

 

I Tranquilas ögon var kroppen som ett fängelse

av färger, perfekt blandning av nyanser för att

vara både tabu och otänkbar. Men aldrig värre

än tankarna som inte tillhörde henne. Hjärnan

var en föräldralös parasit som inte tillhörde

någon, men som hon fick ta ansvar för.

Nedstämdheten, det bleka och nyansfattiga

behövde hon färglägga men det var svårt med

begränsade färger. Därför var begravningen

viktig. Grå och meningslös. Det var antingen

det eller ett fullt krig, begravningen var värre.

Det fanns mycket innan men inget efter, den

tog aldrig slut, bara upprepades. Samma

människor och samma tårar följda av samma

ord, det avslutades inte för att det var själva

slutet. Om man såg utanför rummet som

begravningen hölls så kunde man se ett liv

som liknade vågor mer än allt levande. De

bästa vågorna var höga och modiga, men de

kunde inte Tranquila berätta om. Saknaden för

de bästa åren gjorde mer ont än minnen från de

värsta. Över vågorna fanns månen som tände

Tranquilas avundsjuka. Tyst, lugn och

oförändrad. Det minsta problemet hon hade

men den bästa förbannelsen hon fick.

Gränserna mellan henne och månen fanns inte,

de var aldrig nedskrivna eller inblandade, som

tunna vita linjer, som vågorna nära hennes lik.

Tranquila var handlingarna, aldrig tankarna

eller kaoset inuti. Hon var människorna

omkring. Om de skulle stanna skulle de stanna

för alltid, inte ett tag och sedan lämna. Det var

sånt som Tranquila förstod men inte kunde

förlåta. Men saknaden var inte något som

någon kunde förlåta. Man såg de mänskliga

sidorna hos henne som påtvingade, upprepade

och förfalskade. Ett sorts kamouflage för att

undvika det skadliga och sorgliga. Att vara

destruktiv var en vana, inget hon var stolt över

men inget som hon skämdes för. Det var ett

drag Tranquila fick behålla.

Inspirerat av: Violencia av Lina Hagelbäck

 

 

Dela: